Det finns många skäl till varför en kund kan fråga om rabatt, och för det mesta är det ganska oförskämt. Skulle du till exempel be kassören på Ica att få fläskfilén till ett lägre pris bara för att?
Antagligen inte.
Du har arbetat hårt för att komma dit du är. Du har säkert utbildat dig på universitet eller så har du arbetat i flera år för din prislapp och har förmodligen till och med höjt den genom åren, så att du kan försörja dig själv OCH hålla ditt företag flytande.
Så vad ska du göra när din kund ber dig om rabatt?
1. Stå fast
Du har gjort din hemläxa och spenderat mycket tid på att räkna ut vad du behöver debitera dina kunder (vilket är ganska klurigt och tar tid). Så om någon ber dig om rabatt, vill du verkligen kasta bort den tiden och ansträngningen ut genom fönstret?
Att acceptera rabatter kan sänka ditt upplevda värde och sänker även hela branschens värde som helhet. Det kommer alltid att finnas någon som har lägre priser, men om kreatörer och företagare fortsätter att prissätta sitt arbete lägre och ofta accepterar rabatter, kommer potentiella kunder att fortsätta fråga efter dem.
Om någon frågar efter rabatter så är mitt tips att utforma ett enkelt e-postmeddelande i linje med detta för att stävja detta:
“Mitt företag har vuxit till en punkt där jag tyvärr inte kan erbjuda rabatterade priser. Jag har höjt mina priser genom åren för att återspegla min expertis, min erfarenhet och för att hålla jämna steg med utbud och efterfrågan. Detta gör att jag kan se till att varje kund får en anpassad upplevelse som är värd varje öre.”
Att stå fast vid sin prissättning visar inte bara förtroende, utan hjälper också att avskräda de inte så seriösa kunderna och hitta de som verkligen uppskattar ditt arbete som vill samarbeta med dig.
I motsats till vad man tror är det inte alla kunder som vill få dig till det lägsta priset – ibland är det bara en del av deras affärspraxis. Försök att inte ta det för personligt, men håll dig stark i ditt beslut.
2. Visa varför du är värd att investera i
Ditt arbete borde tala för sig själv, men det finns så mycket som händer bakom kulisserna som vissa kunder bara inte förstår – och det är okej.
Vi har var och en vår egen process, vissa mer involverade än andra. Hur grundlig är din process? Vad gör du som gör att du sticker ut från resten?
Kanske arbetar du på ett sätt som gör att din kund kan vara superinvolverad längs vägen? Erbjuder du något som dina konkurrenter inte gör? 30 dagars support efter avslutat arbete?
Låt kunderna se in i din process så att de kan få en bättre uppfattning om vad det är du gör och varför det gör dig till den perfekta personen att anlita. Visa dem ditt värde och kvaliteten på tjänsten eller produkten du tillhandahåller. Om de inte känner att det är motiverat är det okej. Låt dem gå till någon annan, för då är de ändå inte din idealkund.
3. Förhandla
Men sa du inte “stå fast vid dina priser”?
Ja, det gjorde jag. Men du behöver inte förhandla fram olika pris varje gång. Finns det olika paket eller nivåer av dina tjänster som du kan förhandla om?
Är du fotograf? I stället för 30 bilder, erbjud 20, till exempel! Eller till och med 10. Ibland är kunder inte beredd på en stor initial investering. Att starta ett mindre projekt tillsammans är ett bra sätt att bygga förtroende och se om ni båda passar ihop med varandra.
I motsatt ände av spektrumet kan du också erbjuda lojalitetsgrader. Om en kund letar efter massor av bilder eller långsiktig hjälp som coaching eller webbunderhåll, kanske du kan erbjuda en prenumeration i minst 3 månader till ett lägre pris?
Vissa kunder letar efter en bra affär, och om du kan säkra dig själv en konsekvent inkomst under de kommande tre månaderna och skapa arbete i bulk, är det en stor vinst för båda parter.
Men ställ dig först frågan om ett sånt upplägg är vettigt för ditt företag?
4. Ibland så funkar det inte helt enkelt
Det kommer alltid att finnas kunder som letar efter det lägsta priset. Om det är din målgrupp, så perfekt! Men mer än troligt vill du inte ha dessa kunder.
Enligt min erfarenhet är det de kunder som vill betala minst som också är de svåraste att göra nöjda. De som värdera din expertis kommer också betala det du kostar. De som vill betala dig småpengar vill mer eller mindre utnyttja din kunskap – inte se dig som en expert inom ditt område.
Det finns många sätt att hantera en potentiell kund som ber om rabatt. Kom ihåg att stå fast och vara säker på att dina priser är satta så av en anledning.
Du måste försörja dig själv.
Du måste betala dina räkningar.
Du måste kunna njuta av ditt liv med dina fastställda priser.
Så mina bästa tips är att förhandla olika paketlösningar med dina kunder, så att de kan se hur bra du är samtidigt som du fortfarande håller dig inom deras budget.
Och om en potentiell kund inte kan acceptera dina priser är det också okej. Att vara entreprenör är lite knöligt ibland, men det är mycket lättare att arbeta med kunder som respekterar dig och din prissättning.